livet universum och allting.se

En personlig blogg för min personliga utveckling

Upptäcka livet

Publicerad 2016-05-05 12:18:03 i Personligt,

Ibland så kan jag känna lite avundsjuka mot personer som har vågat sig på en massa tokigheter eller rest till udda platser. Inte för att det är något jag ångrat att jag inte rest mer. Jag är ganska glad i att resa inom landet och jag gillar hotell, men ändå så skulle det vara kul att göra något udda. Jag har heller inte provat på massa udda saker som man kan skratta åt i efterhand. Visst självklart så finns det fina episoder i mitt liv som man kan glädjas åt men dem är inte speciella om man undantar sådana saker som när man träffade sin sambo och ens barns födelse, men det är inte sådana saker som jag tänker på.

Vad som är udda eller speciellt vet jag inte heller men det finns tillfällen i livet när man borde sagt ja istället för nej. Självklart så finns det orsaker varför man säger nej. Familjeliv är en stor orsak men osäkerhet och andras tyckanden är minst en lika stor orsak. Nu har jag inget familjeliv längre och ingen som jag behöver oroa mig för vad någon ska tycka så då vet jag inte vad jag ska skylla på. Det är väl mänskligt att ta ett steg tillbaka om man känner sig osäker inför något. Självklart så är ekonomi en stor orsak till att man inte kan hitta på vad som helst men allt kostar ju inte pengar. Man kanske ska bli som Jim Carrey i filmen Yes man och svara ja på allt och se vart det leder, fast det kanske är att gå för långt.

En sak som man skulle kunna göra är att göra en midnattspicknic på Hörnsjön en varm sommarnatt. Man fixar lite käk kanske en flaska vin och tar cykeln dit och om det är varmt så kan man kanske ta ett bad, fast det är nog inte så roligt att göra det själv. Ja vad man annars ska hitta på vet jag inte. Det är ju inte så att det står folk på kö för att vi ska hitta på något tillsammans, men eftersom jag nu skriver om det här så antar jag eller kanske snarare hoppas att någon kan komma med en bra ide eller…….. är det så klokt att skriva om det. Det är på något sätt, att ibland gör och skriver man saker som man innerst inne vill göra eller skriva, men det är samtidigt något inom en som slår på bromsen och en röst säger ”är det så klok det här”.

Vissa inlägg som jag har gjort speciellt bland de första jag skrev så var den rösten väldigt stark. Som tur är så lyssnar jag inte så bra på den då och nu skriker den inte så högt längre. Jag vet inte om det beror på dumdristighet, mod eller en inre styrka, men förmodligen en kombination av dem. Eftersom jag nu har tagit mod till mig och börjat skriva så är det väl dags att ta mod till att börja leva, och med det menar jag att ta vara på de chanser som dyker upp och inte alltid backa och vara försiktig. Nu är livet lite mer komplicerat eftersom det innefattar möten med riktiga människor, ibland i konstiga och komplicerade situationer och då blir den där inre rösten starkare. Det går bra att skriva, det är bara jag och datorn men man får kanske göra som jag skrev i senaste inlägget, blunda och springa och se vad som händer. Vad är det värsta som kan hända. Ja någon kan bli förbannad, jag kan göra bort mig och förnedra mig själv eller så blir någon eller några glada och då kan lite skit vara värt att ta. Ja man får se vad som händer.

Ja nu får det vara bra för idag.

Tack och hej till nästa gång

Kommentarer

Postat av: Nobodyshart

Publicerad 2016-05-07 23:45:54

Kul att läsa din blogg. Att skriva om sina tankar och funderingar för den som vill läsa är toppen

Svar: Tack, toligt att höra
Micke

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Micke

Jag är en kille i mina bästa år, 50+, som har blivit singel efter 30 år varav husägare i 25 år och nu hamnat i en lägenhet ensam. Det är en ny erfarenhet som jag inte har någon koll på. ska försöka skriva av mig lite personliga saker här för min egen skull och om någon tycker att det är intressant att läsa så varsågod. Ska försöka att bjuda lite på mig själv, vilket också är något som jag inte är van vid då jag kan vara lite reserverad. Detta kanske är en del i min personliga utveckling. Bloggnamnet är som det antyder, man vaknar upp här i livet och upptäcker att man har blivit singel när man passerat 50 och man tittar sig i spegel och ser något vackert, HAHA, men det är åt helskotta för mycket av det vackra,

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela