livet universum och allting.se

En personlig blogg för min personliga utveckling

Att vara eller inte vara, ja det är frågan?

Publicerad 2018-12-09 23:07:22 i Personligt,

 
Det är kanske dags att lämna ut sig lite igen. Jag såg på ett program på SVT om män och ensamhet. När han förklarade hur livet ser ut för många av oss runt 50 så kunde han lika gärna ha pratat med mig först. Hela livet ägnar man åt barn och familj, umgås med barns kompisars föräldrar och eventuellt grannar. De kompisar som jag hade och en viss del de intressen jag hade före familjelivet stoppade man in i ett fack och låste lådan och kastade bort nyckeln, så känns det i alla fall såhär efteråt. Jag var väl så upp i familjelivet med hus och barn att jag inte såg förändringen komma. Nu hade jag turen att träffa rätt kvinna en gång i tiden, ja för så måste det vara om vi kunde bo ihop över 30 år. Men det finns en baksida också. Jag säger inte att det är fel men lever man tryggt i ett förhållande så länge, då blir nog det flesta väldigt bekväm och man glömmer att det finns ett liv utanför också, och konstigt nog så anpassar vi karlar oss efter kvinnorna, varför vet jag inte?
 
 
 
Konsekvensen av detta blir att om det då tar slut, då står vi där. Vi sitter i en lägenhet eller i ett hus och funderar, nu då. Telefonboken är väldigt tom. Visst försöker jag ta kontakt med gamla vänner, men de allra flesta har kvar sina liv och där passar man inte riktigt in, vilket jag förstår. Det är inte lätt att komma in i andras liv efter 20 – 30 år där de flesta umgås med andra par. Sen beror mycket på mig själv också, man vill ju inte tränga sig på. Har jag frågat? Nä! Men när man är som man är så går man efter känslan. Jag trodde det skulle bli lättare när jag fick igång Thunderbirden men sitta ensam i den är inget bättre, även om jag mår lite bättre av att bara vara ute och köra lite, och att åka 10 - 15 mil till någon träff ensam tilltalar mig inte speciellt mycket.

 

 

Vad gör man då? Jo då blir det puben och många besök har det blivit. Det kanske inte festas varje gång men jag får vara lite social och träffa lite folk. Där har jag faktiskt träffat några goda vänner. Problemet är när kvällen är slut och man går hem så är man lika ensam som förut. Av någon konstig anledning så umgås man inte utanför publivet. Nu beror nog mycket på mig själv. Jag är inte den som tränger mig på, jag vet inte om det är någon som tycker så men sån är jag, så jag får nog acceptera att det är som det är.

Eftersom jag aldrig har varit någon kvinnokarl så är detsamma sak när det gäller kvinnor. Att ta kontakt med någon som verkar intressant är inte lätt och jag har aldrig haft något behov att träna på den saken heller. Alla dessa ordspråk som omger en och som man får höra gör det inte lättare. Fånga dagen, Det kan vara den sista dagen i ditt liv mm. Dessa gör det egentligen bara svårare. Då börjar jag funderar om det är något fel på mig.

 

Det är tur att jag inte mår dåligt av att vara ensam, jag tycker bara det är jävligt tråkigt att vara ensam, det skulle vara roligt att kunna göra något med någon. Som exempel så skulle det vara roligt att åka ner till Stockholm och se Ozzy på Tele 2 Arena med någon. Men som jag skrivit, jag är inte den som aktivt tar kontakt så det mesta eller allt hänger väl på mig. Jag är egentligen ganska social men bara om jag befinner mig i ett sällskap, då spelar det inte så stor roll om jag känner folket eller inte, men jag är inte speciellt kontaktsocial, d.v.s. jag tar inte kontakt med folk i ett bord bredvid där jag sitter om jag inte känner någon där.

 

Nu känns det som om jag svamlat tillräckligt. Det började som en tanke och sen ville det inte riktigt sluta, men det var ju ett tag sedan om det nu skulle vara en ursäkt, men det blir inte bättre än så här. Och bara så ni vet, det är riktigt trevligt att gå in på Fjällräven Center numera.

 

 

Ha det gott, man vet aldrig när det dyker upp en text igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Micke

Jag är en kille i mina bästa år, 50+, som har blivit singel efter 30 år varav husägare i 25 år och nu hamnat i en lägenhet ensam. Det är en ny erfarenhet som jag inte har någon koll på. ska försöka skriva av mig lite personliga saker här för min egen skull och om någon tycker att det är intressant att läsa så varsågod. Ska försöka att bjuda lite på mig själv, vilket också är något som jag inte är van vid då jag kan vara lite reserverad. Detta kanske är en del i min personliga utveckling. Bloggnamnet är som det antyder, man vaknar upp här i livet och upptäcker att man har blivit singel när man passerat 50 och man tittar sig i spegel och ser något vackert, HAHA, men det är åt helskotta för mycket av det vackra,

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela